söndag 2 september 2018

Dag 12

Jag sover väldigt bra här. Det är ju inte så konstigt eftersom kroppen är helt slut när jag lägger mig. Sängen är bra också och det är någorlunda tyst och mörkt.

Imorse var jag uppe kl 7 och åt min vanliga frukost. Idag var det den hörselskadade expediten. Alla i kassapersonalen är kineser men de som står i köket är latinos. Idag log den hörselskadade kinesen mot mig och frågade något helt obegripligt. Sedan satte han handen bakom örat för att höra vad jag svarade. Jag sa att jag inte förstod. Han hörde inte vad jag sa och återgick till det trumpna utseendet och ville ha 3.25 dollar idag. Då mumlade latinon något från köket och kinesen lade på 50 cent. Imorse kostade alltså frukosten 3.50 dollar och jag fick klara mig utan påse.

När jag stod och duschade på morgonen började tankarna styra in på den stundande vardagen med jobb och annat. Jag började tänka på när jag skulle landa o s v. Jag landar i Karlstad på onsdag runt lunch den 5:te sept. Då måste jag ju för tusan åka härifrån på tisdagen slog det mig. Jag har ju sagt till Ivar att jag åker på onsdag. Det var ju tur att jag kom på det annars hade jag nog gått och lagt mig här i lugn och ro på tisdag kväll och laddat för hemresan på onsdagen.

Det innebär att jag har en dag mindre än vad jag räknat med. Men jag är klar med det jag tänkt göra så det gör inget. Denna gång har jag inte längtat hem någonting. Det är klart att jag längtat efter Felix men mer som att jag skulle vilja att han är med mig på dagarna här.

Jag tog bussen upp till 35:th st längs 6:th ave. Jag tänkte gå till Hell´s kitchen flea market. Dit går jag ibland. Klockan var 9 när jag startade resan. Jag gick från 6:th ave mot 9:th ave samtidigt som jag gick någon gata norrut på några ställen. Loppisen var på 39:th st.
Jag stannade på 8:th ave och Facetimade med Felix och hans kompisar. De skulle spela basket.

Jag älskar amerikanernas konstiga nödlösningar på saker och ting. Här har man tydligen haft problem med att folk suttit på slanganslutningarna till byggnadens sprinklersystem. Därför har man låtit tillverka effektiva skydd så ingen ska komma på tanken att slå ner rumpan där.

 Loppisen var inget att ha. Jag var där så tidigt också så alla försäljare hade nog inte kommit.

När jag gått ett varv bland försäljarna gick jag 9:th ave söderut mot the High line. Den tänkte jag gå igen. Jag passerade ett nattläger också.
Här har nog någon sovit inatt.


Lite vyer.

Jag började bli i behov av mat så jag gick in på ett ställe på väg till the High line och köpte lite mat.
Jag satte mig på en bänk och åt men det smakade ingenting. Stekt potatis och stekt ägg. Inga kryddor och allmänt tråkigt. Det var det sämsta jag ätit denna resa.

Sedan gick jag in på the High line. Det är inte så smart att gå här på förmiddagen eftersom man får motljus så fort man vill ta en bild inåt Manhattan. Det är bättre att gå på eftermiddagen när man får solen i ryggen. Det är samma sak när man går över Brooklyn bridge. Den ska man ta på förmiddagen istället om man går från Brooklyn till Manhattan (vilket jag rekommenderar).

Här följer ett antal bilder från the High line.

 Det här fick jag reda på under promenaden vad det ska bli.
 Här sover tunnelbanetågen på nätterna.



Det där märkliga huset ska bli trappor man kan gå upp i för att få bra utsikt. Det ska stå klart våren 2019 och utgöra en del av "Hudson yards" som ska bli det nya trendiga området i NYC och man får tro det de skriver.

Lite konst av boende i området.
Nu är det tydligen 11 miljoner invånare i New York.

När jag var klar med the High line gick jag till 14:th st och tog tunnelbanan ner till Fulton st. Jag skulle köpa mer strumpor på Century 21 för jag hade bara ett par rena kvar. När jag hade gjort det gick jag ner till korsningen Pearl och John st för att äta lunch där jag köpte en Reuben häromdagen. Det var tyvärr stängt men på väg tillbaka till WTC igen hittade jag ett annat ställe. Jag tänkte att jag skulle testa deras Reuben också.
 Jag gick till Oculus och satte mig för att äta.
 Riktigt "juicy" var den. Pastrami, ost, surkål och en rysk senapsdressing.
Riktigt god! Jag orkade inte äta upp hela ens.

Mätt och belåten åkte jag hem till rummet för att krascha på sängen en stund.

Efter vilan kontaktade jag Ivar igen. Han satt på Tribeca´s kitchen och drack vodka gimlet som vanligt.
Jag gick ner och tog ett par vodka gimlet jag också. Vi avslutade med en varsin Bloody Mary och sedan gick vi vidare.
Utanför Tribeca´s kitchen.

Vi gick norrut och äntligen fick jag komma till en Dive bar.
Jag och Ivar i baren. Några som spelade biljard och två bögar vid barens kortände som var jättekära.

Det var tyst och stillsamt. Ivar och jag kunde prata och vi tog några vodka gimlet till. Bartendern bjöd oss på en varsin också.
Stället hette Barrow bar och låg i korsningen Barrow st och Hudson st. När vi var nöjda knallade vi neråt mitt boende och vi skiljdes utanför. Det var min näst sista kväll här.

22 962 steg i värmen och det ska bli varmare igen sägs det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar