onsdag 5 september 2018

Dag 14B

Jag tog min resväska och gick nedför 6:th ave till tunnelbanan på Spring st. Det är t o m rätt linje för att ta sig ut till JFK. Det kändes konstigt att lämna mitt lilla rum. Jag stängde dörren utan att låsa och la nycklarna på byrån. Det var outhärdligt varmt idag också. Särskilt som jag hade jeans. Jag vill inte sitta och klibba ihop med sätesgrannarna på planet. Jag bytte till expresslinje vid Canal st och resan tog kanske 45 minuter. Väl på stationen Howard Beach bytte jag till "Air-train", ett förarlöst tåg som tar en den sista biten in till flygplatsen. Jag var klibbig och ansiktsblank redan på JFK.
Ett sista farväl av Manhattan.

Jag checkade in den stora väskan direkt och gick igenom säkerhetskontrollen. Sedan åt jag lunch på en Wok.
Biffgryta med nudlar. Det var ok men jag fick peta bort en massa paprika. Det är gott men inte så mycket som det var på tallriken.

Jag lullade runt och väntade på att få gå ombord. När jag kom fram till min plats hade jag fått en mittenplats igen. På ena sidan hade jag en liten kvinna men på den andra sidan fick jag en giganstisk döv luns. Han var trevlig och försiktig men våra armar klibbade ihop hela resan. Det var fruktansvärt varmt också så jag kunde inte sätta på mig en skjorta. Det blev en hemsk resa men inte så illa som förra gången. Då hade jag en massa katastroftankar i huvudet också. Och småbarn som skrek. Det slapp jag denna gång. Det var underbart att bli fri från människor lite på Frankfurts flygplats. Jag hade fyra timmar att slå ihjäl där men det gick ganska fort ändå. Det var en otrevlig jävel som sprang in i mig så ena glaset ramlade ur bågen på mina glasögon. Det sket han fullständigt i.

Flyget till Sverige är av en helt annan kaliber. Om planet över Atlanten har två våningar så har det lilla planet till Sverige knappt en. Man får gå böjd i korridoren mellan sätena. Två plus en säten är det. På det stora är det tre plus fyra plus tre. Och två våningar. En Airbus denna gång också.

Det var ca 25 personer som klev på i Frankfurt. 15 klev av i Jönköping och en klev på. Jag hade två säten för mig själv och kunde faktiskt somna i ca fem minuter.

Det var svalt och skönt i Karlstad och det verkade precis regnat lite. Snickarn kom samtidigt som jag. Han skulle köra mig hem. Det är så underbart att landa i Karlstad och få hjälp med skjuts. Jag ska bjuda igen genom att köra honom till Karlstad i slutet av månaden när han och hans kvinna åker till Manhattan.

Det alltid lika skönt att återse kapellet. Gräset hade växt väldigt men det var bara 3 mm vatten i regnmätaren. Jag började packa upp direkt när jag kom in och startade en tvättmaskin. Under tiden åkte jag till Maxi och köpte bröd, pålägg och mjölk. Sedan vattnade jag de törstigaste blommorna och gick ett par varv och inspekterade allt. Inget dumt hade hänt med någonting och det var ju bra. Jag ska fortsätta att pyssla lite här och försöka hålla mig vaken till kl 21 i alla fall. Jag har varit vaken i 27 timmar nu förutom femminutaren på sista flygningen.

Hoppas någon blivit lite sugen på att åka till New York. Jag ställer gärna upp med råd till den som känner sig hugad.

10 624 flygplatssteg på två dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar