torsdag 23 augusti 2018

Dag 2

Vaknade 02:36 och gick upp och bloggade om ankomstdagen. Pigg som en lärka.
För många år sedan bloggade jag om toalettpapperet här på mina boenden. Att det är odugligt. Tunnare än ett enskilt lager av vårt dubbla o s v och att man måste ta en meter papper varje gång för att man ska känna att det håller vid torkningen. Det har blivit bättre på toapappersfronten sedan dess men nu har jag fått uppleva det igen. Som tur är har jag med papper från Sverige. Jag brukar ha det för säkerhets skull och för att toapappersrullar fyller ut väskan bra på hitvägen när de få sakerna jag har med annars skramlar runt på botten av den stora väskan. Jag undrar om den som köper in detta papper någonsin använt det själv.

Jag låg på sängen och väntade på att klockan skulle gå. Före sju kunde jag väl knappast gå ut? Jag gick ut kvart i sex. Jag kollade in min närmaste affär på hörnet där jag bor. De hade bagles med creem-cheese för 2 dollar. Cappucino för 2 dollar också så frukosten gick på fyra dollar. Det finns en känd diner en bit härifrån, Weaverly diner, och där kostar motsvarande bagle 4.50 dollar.
Jag åt min frukost idag på en soffa utanför mitt boende. Det är en liten trädplantering med soffor just utanför.

Jag gick sedan Prince bort till Mercer street och sedan norrut. Där var jag en gång 2009 i en filial till "Rock hall of fame". Det var en tillfällig utställning i New York och den finns inte kvar. Jag letade efter ett café där jag åt frukost några gånger då men det var en juicebar nu istället. Märkligt men jag minns vad jag tänkte  när jag gick i de där kvarteren för tio år sedan.

Jag sneddade sedan genom Washington square park men det kändes konstigt. Så tidigt på morgonen var det nästan bara uteliggare och sopletare där.
Jag gick vidare norrut till 23:dje gatan och Madison square park där jag satte mig en stund. Jag hade med den stora kameran annars tar jag mest bilder med telefonen. De bilderna får vänta eftersom jag tog med fel sladd till överföringen. Jag får köpa en senare.
Jag gick söderut igen förbi Flatiron building och till Strands bookstore. Därefter till gatan St Marks place för att titta efter batiktröjor men de hade inga. Och kommer heller inte att få in några. Jag har köpt batiktröjor där varenda gång jag varit där. En epok verkar vara över. Jag vet ingen annanstans de går att köpa.

Efter det gick jag 2:nd Ave söderut mot China town. Jag pratade med Felix via Facetime och sedan köpte jag en pizzaslice.
Den här lilla parken var jag inne i. En liten orörd hörntomt som fått växa och bli en park. Därefter hittade jag en järnaffär där jag köpte en ny adapter till mina kontakter. Nu funkar det att ladda laptopen.
Numera ser jag också sådana där små nyckelboxar överallt som jag hämtade min nyckel i. Här sitter det tre stycken.Jag växlade över till att gå Bowery söderut istället och gick förbi Fillmore east

och
CBGB som vanligt.

Efter denna promenad var jag bra slut och började gå Prince street hemåt.
Här bor jag. I fönstret till höger på brandtrappans nedersta plattform.
Här står cykeln som min nyckelbox var fastsatt i. Jag vet inte om den syns där mitt i ramen men med lite zoomning kanske.

När jag kom hem satte jag mig på en bänk utanför en lång stund innan jag gick in. När jag sedan kommit in insåg jag att lampan i badrummet gått sönder. Jag har sms:at städerskan så jag hoppar det blir fixat. Annars blir det svårt att använda badrummet. När jag kom in vid lunchtid hade jag gått 14 700 steg ungefär och det kändes.

Efter att ha legat en liten stund med AC, gick jag ut igen. Jag blev sugen på musslorna jag åt igår och tänkte att de duger idag också. Så jag tog en promenad ner till Chinatown igen.
Vi skojar ju ibland om "vuxendagis" men här har vi ett på riktigt. "Angelinas Adult Day Care". Funderar på att gå dit någon dag.
Bayard street tror jag.

Det har blivit väldigt varmt och det tar på krafterna att gå. Jag åt 6 musslor och 4 dumplings och drack en coca-cola. Det blev lite olustig stämning på restaurangen. Det kom en en mor och son och började bråka om priser. Det var trevligt innan när jag satt och pratade med bartendern. Det var bara vi två då. På hemvägen köpte jag en kabel till kameran med det var ju fel igen förstås. Det blir alltså inga fler bilder i detta inlägg. Jag lägger upp dem när en riktig kabel har införskaffats. Klockan är bara 17:30 men jag tror inte jag går ut mer idag. Fötterna och benen har fått kämpa nog för idag.

26 324 steg. Nu börjar det bli som vanligt. Det ska vara sådant här varmt väder några dagar nu med lite regnskurar. Efter helgen ska det bli en värmebölja med hög luftfuktighet. Det kan bli jobbigt för eddiekroppen det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar