måndag 27 augusti 2018

Dag 6

Vaknade kl 6 och åt frukost på hörnet. Idag kostade det 3,50 dollar. Lägst hittills och det är ju bra att det går åt det hållet. Det brukar bli billigare när det är den hörselskadade kinesen som inte kan engelska som står i kassan. Han slog in 30,50 dollar i kassaapparaten i alla fall och sedan tittade han förvånat på den medan han gav mig 50 cent tillbaka. Det där felslaget kommer han få faan för av chefen.

Det såg ut att bli en varm dag när jag vandrade söderut längs West Broadway. Denna dag skulle jag åka ut till Governor Island och jag tänkte gå ner till färjan på Manhattans sydspets. På vägen skulle jag också passera ground zero.
Oculus och freedom tower.

Några fler bilder av området.

När jag ändå var i de kvarteren passade jag på att gå in på Century 21. En klädaffär som de flesta svenskar går till när de är här. Jag köpte ett par shorts, strumpor och kalsonger. Jag köpte faktiskt en Hilfiger-piké till Felix också. En skitsnygg! Sedan fortsatte jag till färjan. Det kostar 3 dollar att åka tur och retur och resan tar 8 minuter.
Här lämnar vi färjeläget.
Denna färja avgår öster om Staten island-färjan.
Och där är väl hon också... Jag vet inte hur många bilder jag har av frihetsgudinnan men det går inte att låta bli att fotografera de där monumenten som alla känner till. Flatiron, frihetsgudinnan, Times square och Brooklyn bridge. Jag tittar ju inte ens på bilderna efteråt.

Väl framme var värmen och luftfuktigheten tryckande. Jag åkte över med färjan som gick kl 11. Jag hade nästan inget vatten med mig och jag började bli hungrig. -Det finns väl på andra sidan, tänkte jag när jag åkte men jag såg inget när jag kom över. Jag började i alla fall att gå runt ön. Folk strömmade av färjan och började gå runt ön moturs. Jag gick medurs. Efter ett par hundra meter stannade jag och satte mig i skuggan.
Franklin ville ut. Nu hade värmen kommit som han längtat efter.
Jag lade honom på en grill en stund så han kunde sola lite.

Jag fortsatte varvet och passerade militärförläggningar.
Fina byggnader med utsikt mot vattnet men allt stod tomt.
Här såg jag en intressant sak.
Man samlar in ostronskal från stans restauranger och häller ut dom i havet igen så att rev kan bildas.

Jag gick vidare söderut mot öns sydspets och hittade vilstolar att sitta i i skuggan.
Jag satte mig en stund och tänkte blunda lite när det kom ett gäng kineser med barn och slog sig ner vid bordet bakom stolarna. Det var bara att resa sig och gå vidare. Inte långt därifrån fanns fler stolar i skuggan så jag gjorde ett nytt försök. Det satt en ensam kvinna en bit bort men vi var de enda där.
Jag satte mig igen och spelade in en videosnutt om Governors island. Med frihetsgudinnan som utsikt. Jag pratade tyst på videon så hon inte skulle bli störd en bit bort. På filmen hörs tydligt hur hon öppnar en colaburk. Filmen lade jag upp på Facebook sedan.

Efter att ha suttit en stund kände jag att jag var tvungen att ha något att äta. Jag började bli svag i värmen. Då kom en bil och stannade på promenaden med två parkarbetare som frågade om vi sett något. De pratade med henne och jag snappade inte riktigt upp vad de sa. När de åkt frågade jag henne vad det handlade om. Hon berättade att en propantank hade exploderat på Liberty island. Vi hade inte hört något och det syntes inget heller. Det måste skett bakom frihetsgudinnan. Vi såg varken eldslågor eller rök. Jag säger också på filmen att det är lugnt och fint härute men att det är väldigt mycket helikoptrar i luften. Det var media som filmade trodde hon. Det kom en rökpelare efter en stund men den hade kanske med släckningsarbetet att göra.

Vi började bekanta oss med varann och jag tog en stol och satte mig bredvid henne. April hette hon. Hon ville ta en selfie med oss så jag tog en jag också.
Här är vi.
Vi pratade och pratade och det var jättetrevligt. Hon var lärare och hade en vecka kvar till skolstart. Plötsligt började jag skaka av lågt blodsocker. Jag frågade om hon hade någon sötsak eller något och jag fick några halstabletter. Det räckte faktiskt för att jag skulle få lite energi. Jag drack upp mitt sista vatten också så hon erbjöd sig att gå med mig tillbaka till stället där restaurangerna fanns.
Så skedde och jag beställde någon pytteportion mat för 12 dollar.
Köttet var gott men brödet hemskt. Jag köpte vatten också. April ville visa mig mer av ön.
Vi gick förbi någon sorts jättehibiskus som jag var tvungen att fotografera. Sedan gick vi till en utsiktspunkt där det var omöjligt att låta kameran hänga overksam på magen.
Här kommer några bilder därifrån.
Vi var helt slut båda två och beslöt oss för att gå tillbaka till färjeläget och åka tillbaka till Manhattan.
På denna bild över Manhattans sydspets syns ett antal tält på planen nedanför berget. Lite större tält närmare platsen där jag stod och lite mindre tält en bit bort. April berättade att det är hotellrum. Folk hyr ett litet tält för 200 dollar per natt och ett stort för 700 dollar. I de stora tälten finns dusch och toa. Själv betalade jag ca 1000 dollar för 13 nätter i detta rum.

Vi gick tillbaka till färjeläget för att ta färjan som gick 15:30 till Manhattan. Jag tog två bilder till förstås.
Manhattans sydspets.
Brooklyn bridge. Det höga huset på bilden fanns inte förra året. Skärpan i bilderna försämras också av det bruna smogliknande diset som alltid ligger runt stan.

Väl på Manhattan skildes vi efter att ha bytt e-postadresser och jag tog tunnelbanan till Canal street och gick därifrån hem via Varick street. Det var så fruktansvärt varmt och så hög luftfuktighet att det var svårt att gå den lilla biten. Det var underbart att komma in till rummet med ACn. Den här värmeböljan ska hålla i sig ett par dagar nu säger folk.

Efter att ha legat en stund på rummet och påbörjat dagens blogginlägg, bestämde jag mig för att gå ut igen. Jag började bli lite småhungrig. Jag var sugen på Mac´n´cheese men jag visste inte var sådan går att få här i nere på Manhattan. När jag kom ut slog den varma luften emot mig som en fuktig vägg. Folk lider. Det ser jag på dem. Efter två minuter var jag alldeles klibbig. Jag gick i alla fall Mc Dougal norrut och passerade Houston. På Bleeker hittade jag ett ställe som sålde pizzaslicar för en dollar. Jag testade men blev lite besviken. Botten var krispig och det tycker jag inte den ska vara på New Yorks pizzaslicar. När jag stod och åt fick jag syn på en diner, "Bleeker´s finest Diner". Jag har sett den förut men inte tänkt på den. När jag gick in och tittade på deras meny ångrade jag pizzan. Jag ska gå dit en annan kväll.

Här är det fullt uteliv fast det är måndag. Jag orkar inte gå in på en stimmig bar och sätta mig. Det känns nästan som en omöjlig tanke att jag ska sitta i en bar och dricka öl. Det är på något vis inte roligt längre. Hoppas det går över men som det känns nu lägger jag mig gärna tidigt och kommer ut tidig på morgonen.

Som vanligt har jag problem med ögonen. Om jag sitter och tittar för mycket på datorn så blir jag skumögd och ser jättedåligt. Ungefär som när man tittar under vatten. Samma sak händer när jag läser en bok. Det gör att jag inte har så mycket att göra på rummet heller. En stund går det bra men sedan blir det omöjligt. Jag önskar att jag hade en TV i alla fall. Jag skulle vilja se vad som rapporteras från händelsen vid frihetsgudinnan idag.

Mattias Pettersson frågade i ett FB-inlägg om jag sett några trender. Det kanske jag inte har men en ny sak som jag reagerat över är att att butikspersonal och även andra säger: -Have a good one eller -Have a great one när man skiljs, istället för -Have a good day eller evening. De säger -Have a good one så kan det vara både dag, kväll, helg eller kanske t o m en flygresa. Det återstår och se när hemresan blir aktuell. Jag spanar vidare efter trender.

20 493 steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar