lördag 25 augusti 2018

Dag 3

Vaknade strax före kl 6 så det var ju bra. Gick ner till affären på hörnet och köpte Bagle och kaffe. Mina planer för denna dag var att gå och byta den felköpta kabeln. Så jag gick Mc Dougal norrut
Jag sannade till vid entrén till Cafe Wha? och tog en bild på vilka som spelat där genom tiderna.
Café Reggio ligger alldeles intill också. Alltså de här kvarteren får man inte missa när man är här. Det är ett helt annat New York än det man ser på TV. Det här New Yorket ser man ibland på film däremot. Sedan svängde jag höger mot Broadway på 4:th street. Redan där hade jag gått fel. Jag borde gått Bleeker österut istället. Jag hade glömt var Best Buy låg där jag köpte kabeln igår. Den låg på Broadway i alla fall så jag gick upp och ner för Broadway innan jag tog upp kvittot för att kolla adressen.
Det stod en Unicorn och smög på mig i en korsning också. Med kvittot i hand gick det bättre men de hade ändå inte öppnat för dagen när jag väl hittade dit. Jag fick vänta fem minuter.

Som jag skrev i inlägg 2B, blev jag hänvisad till B&H. Det ligger på 9:th Ave och 33:rd st och det var en bit att gå dit. Jag hade ännu inte köpt något metrocard eftersom jag ännu inte gjort några längre utflykter. Jag började gå fast jag redan var trött i benen. Jag hade också ett annat mål denna dagen. Jag skulle gå på en "Street-fair" på 41:sta gatan mellan 3:rd Ave och Lexington Ave. Jag älskar Street-fairs och jag har en hel lista. Imorgon t ex har jag tre stycken om jag vill. Där kan man köpa mat och krimskrams.

Jag gick sakta norrut. Jag ville försöka undvika att hamna på matmarknaden precis i lunchtid så jag tog det väldigt långsamt. Efter en mellanlandning med benvilning och vattendrickning på 14:th st (Union square) gick jag vidare norrut igen. Istället för att gå Broadway så gick jag 5:th Ave. Jag ville kolla om Eisenbergs låg kvar. Det är en underbar Diner. I ett videoinlägg på FB hänvisade jag snickaren fel genom att säga att Eisenbergs ligger på Broadway. Det gör det inte. Jag har nämligen hört att de ska slå igen och det trodde jag att de gjort när jag inte såg till stället igår när jag gick där.

Nåväl. På 23:rd st var jag framme vid Flatiron igen och gick in på matmarknaden "Eataly". En omskriven ganska ny matmarknad som skulle vara fantastiskt. Det var väldigt fint därinne men jag hittade inte det jag var sugen på och letade efter. Saltgurka i lösvikt. Där gick jag bet.
Ved fanns det att köpa däremot men det tyckte jag var onödigt.

Jag kämpade på norrut och gick västerut en bit tills jag hamnade på 9:th Ave. Det är lite bättre plats på trottoarerna ju längre ifrån Broadway man kommer. Jag hittade ett "Gristedts" på vägen också. Gristedts är en livsmedelskedja som har "Herr´s Japepeno poppers". Ett underbart snacks som Felix och jag åt förra året. Jag köpte en påse. Väl framme på B&H fick jag tag i det jag behövde för att kunna överföra bilder från kameran till datorn.

Jag gick sedan 34:th st österut till Croc-store och köpte ett par Crocs till mig själv och fortsatte sedan österut till Lexington Ave. Där gick jag norrut ti 41:sta gatan och min Street-fair.
Här gick man in från Lexington. Matmarknaden var bara ett kvarter lång.
Jag köpte en Arepa i alla fall. Ett slags sött stekt majsbröd med mozzarella emellan. Det var jättegott förstås.

Sedan gick jag norrut och in på Grand Central Foodmarket.
Det var också väldigt fint. Här fick jag också tag på saltgurka. Jag köpte två stycken och gick ner i Grand Central station och satte mig för första gången på länge. Det var gott att sitta och knapra på saltgurka. Tyvärr var de ganska bleka. Dålig sälta. Det finns emellertid ett saltgurkehimmelrike här på Manhattan, "The Pickle Guys". Dit ska jag gå någon dag.
Jag var tvungen att stå en stund och fascineras av den vackra vänthallen. Det här är också ett ställe man inte ska missa när man är här.

Sedan köpte jag ett metrocard och åkte hem och slappade på rummet en stund. Jag påbörjar också nästa blogginlägg i dessa pauser hemmavid.

Ivar och jag gjorde upp att vi skulle träffas runt 19-tiden. Vi skulle göra som första dagen. Vi skulle gå från varsitt håll och mötas någonstans på vägen. Den här gången kom jag till korsningen Prince-Bowery innan jag fick syn på honom. Vi skulle vara i mina trakter så jag vände bara på klacken så gick vi tillbaka. Denna kvällen skulle vi äta pizza på John´s. John´s ligger på Bleeker mellan Morton st och 7:th Ave. Det stod ca 20 pers i kö ute på gatan när vi kom dit.

Jag har ju tyvärr fått mer och mer problem med stimmiga miljöer så jag ville verkligen inte tränga mig in i den kön. Ivar hade gått och laddat för den där pizzan hela dagen så han blev lite besviken. Jag sa att det finns ett annat ställe som heter Kesté där jag varit förut. De har fantastisk pizza och när jag var där för några år sedan låg de i topp på Tripadvisor. När vi närmade oss John´s visade det sig att Kesté ligger nästan mitt emot på Bleeker. Det var kö dit också. Det stod ett par före oss och vi fick vänta i ca 20 minuter innan vi kom in. Väl därinne var det jättestimmigt och inte mycket mer utrymme än på ett flygplan när vi skulle äta. En hemsk miljö.
Jag tog en Margaritha och Ivar en som hette Kesté tror jag. Vi delade på en liten karaff rödvin också. Notan landade på 74 dollar + 15 i dricks.

Maten var god men jag var tvungen att sitta med hörselproppar hela tiden så vi kunde inte prata med varann. Det var en otrolig befrielse att komma ut därifrån. Vi gick sedan in mot mina kvarter igen. Jag ville till någon liten enslig bar där vi kunde ta en öl och sitta och prata lite. Gärna en Dive-bar med bara lokala förmågor. Äldre folk som lågmält bara bryr sig om varann. Det visade sig vara svårt. Vi hamnade i alla fall på ett ställe som hette Soho room i korsningen Spring st och Sullivan st. Jag tog en öl och Ivar en vodka Gimli (som han alltid dricker).

Den här dagen hade varit lång och jag var så trött i kroppen att jag knappt orkade det sista kvarteret hem. Ivar följde med för att se var jag bor och vi satte oss på en bänk utanför och drack vatten innan vi skiljdes. Jag var väldigt sömning också och klockan var närmare halv tolv när jag la mig.

27 242 steg och blåsor under tårna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar